Mycket går att åstadkomma med rätt marknadsföring. Innan marknadsföringen påbörjas är det viktigt att ha klart för sig vad man säljer samt vilka som kan vara intresserade av varan eller tjänsten. Det kan även vara smart att göra en omvärldsanalys och se exakt hur branschen fungerar. Denna punkt är viktig då alla företag måste veta hur marknaden ser ut.
16 sätt att marknadsföra ditt företag
- Hitta din målgrupp och nå ut till den, exempelvis genom sociala medier. Det kan vara svårt att nå ut till folk på sociala medier men detta kan du göra genom att länka din hemsida på diverse sidor.
- Få ditt erbjudande att låta lockande men var även beredd på att förklara varför din tjänst eller vara är bättre än konkurrenters.
- Skapa en hemsida där du kan marknadsföra ditt företag.
- Håll ditt företag nytt och fräscht genom att hålla din hemsida uppdaterad samt att sträva efter att ha en snygg design. En snygg hemsida väcker mer uppmärksamhet än en mindre extravagant sida.
- Skapa samarbeten med andra företag som arbetar under liknande kategorier. Det är viktigt att det inte är en konkurrent utan att ni drivs efter samma saker. Det vill säga att företagen kompletterar varandra utan att stjäla varandras uppmärksamhet.
- Gå ut med tävlingar som väcker engagemang hos konsumenten. När tävlande har visat intresse är det ditt jobb att försöka hålla kvar dem i företagets kundkrets.
- Inskaffa visitkort till företaget och sprid ut dem bland eventuella kunder samt samarbetsvilliga företag eller liknande.
- Skapa en företagsblogg där du uppdaterar om nyheter, tips och företaget i sig.
- Engagera dig online, sök efter din målgrupp på forum, bloggar och liknande. Där kan du kommentera inlägg och liknande samt dela länkar till företagets hemsida eller blogg.
- Bli medlem på företagssidor som ökar sökmöjligheterna till företaget. Använd nyckelord som kan driva sökande till ditt företag.
- Kontakta bloggar som är villiga att marknadsföra företaget. Du kan i gengäld länka till bloggen eller eventuellt betala.
- Börja sända ut nyhetsbrev till de e-postadresser som du erhållit.
- Utforma kvalitativa eller kvantitativa undersökningar som hjälper företaget få in data angående vad konsumenterna söker efter.
- Utnyttja de kunder som du i dagsläget har. Kontakta dem och fråga om de skulle kunna rekommendera ditt företag.
- Belöna även de kunder du har om de kan dra in fler eventuella kunder.
- Besök olika företagskonferenser samt företagsevent där du eventuellt kan finna kunder men om inte kan du marknadsföra ditt företag.
Här kan du hitta fler tips på hur du lyckas som entreprenör. Eller varför inte, ta råd från självaste Richard Branson om hur du lyckas med din marknadsföring på sociala medier.