Karriär > ledare

4 argumentationstips för att vinna alla diskussioner!

Lär dig argumentera bättre, och vinn diskussioner
Av: Agnes Selberg
Lästid: 3 minuter
1 Okt 2013

Ibland räcker det inte med att vara chef eller ledare av en grupp för att få personer att lyssna på dig. Ibland kan det handla om respekt, men med några bra argumentationstekniker kan du se till att få fram din åsikt, och i slutändan kanske din vilja.

Rationella argument

Presentera argumentationer för förändring. Visa noggranna analyser, detaljer, siffror och undersökningar. Du bevisar (till den grad du kan), att dina idéer är bergsäkra och kan backas upp av fakta. Genom att visa upp siffrorna och vinstprognoser så kommer det skapa engagemang och frivilliga åtgärder. Detta är ett smart sätt att vända en eventuell debatt till din sida.

Det finns alltid individer som kommer kritisera dina beräkningar och utmana dina projektioner, oavsett hur korrekta eller välgrundade de är.

Efterliknelse

Övertyga dina medarbetare att det är något alla gör. Detta kan tyckas naivt men det är ofta en mycket vettig motivation när du inte har tid eller resurser att engagera dig i att försöka övertala andra. Detta scenario fungerar eftersom att det visar att ditt förslag inte är så riskabelt. ”Detta har gjorts förut och det fungerar. Varför kan inte vi göra samma sak?”.

Risken med denna metod kan lätt angripas av kritik och skepticism. Folk kan hävda att din idé är oinspirerande. I andra fall kan det hävdas att idén i sig faktiskt inte fungerar. Bara för att någon annan har gjort det betyder det inte att det fungerar i gruppen eller organisationen.

Reglering

Förändring i lagar och regleringar kan tvinga företag och organisationer att skapa förändring. Det går att använda dessa förändringar till att motivera din agenda. Det går lätt att få tag på information kring regler och bestämmelser som är specifika för den branschen du befinner dig i. Ta till exempel den förödande GDPR-lagen som fått tusentals anställda runtom i Sverige att dyka ner i klumpig lagtext.

Risken med detta kan skapa brist engagemang inom företaget medarbetare kan känna sig tvingade. Detta behöver med andra ord inte skapa effektivitet trots positiv förändring.

Förväntningar

Tydliga regler skapar åtgärder för att motivera förändring. Företagsförväntningar gör detsamma. Här beskrivs inte chefens egen agenda utan istället de förväntningar som finns på organisationen. Om dessa förväntningar inte uppfylls så kommer företaget att hamna i underläge. Det är viktigt att poängtera det faktum att om förväntningarna uppfylls så är sannolikheten att resultaten blir positiva. Se till att det först finns en team-känsla i gruppen och att alla är medvetna om vad det slutgiltiga målet blir.

Risk med denna motivering är att det kan locka kritik som hävdar att de kortsiktiga kostnaderna är för höga, och förändringen är i princip onödigt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla