1. Skapa ett mästerverk varje dag
Som entreprenör skapar du varje dag själv. Den blir precis vad du gör den till. Så se till att göra den till ett mästerverk! Inget bryr sig i dag om att Michelangelo målade sixtinska kapellet i en sådan märklig ställning att han för alltid förstörde sin kropp. Man ser bara resultatet. Nu menar jag inte att vi alla ska förstöra våra ryggar eller dylikt. Utan det viktiga är att fokusera på målet. Det spelar ju heller ingen roll hur mycket mail du har i din inkorg eller hur många viktiga möten du sprungit på, om det inte lett dig någonstans. Det kräver ansträngning för att se konkreta resultat. Människor som skapar mästerverk agerar inte som om de är besättning på ett skepp som är på väg mot deras pension. De tar ansvar för sin egen destination och gömmer sig aldrig.
Människor som skapar mästerverk agerar inte som om de är besättning på ett skepp som är på väg mot deras pension. De tar ansvar för sin egen destination och gömmer sig aldrig.
2. Var till glädje för de du jobbar med
En framgångsrik entreprenör bör vara en glädje för de människor som finns omkring. De tänker positivt, förutsätter framgång, och jobbar med en tydlig vision för vad de vill bli, inte bara gällande vad de måste uträtta. Mod är inte ärvt, skaffat eller lånat. Man väljer mod precis på samma sätt som man väljer att introducera sig själv för en främling. De som siktar på en upptempo-anda och ett liv i energi, är gladare, hälsosammare och mycket mer framgångsrika. Bra entreprenörer är modiga och äventyrliga och deras anda är smittosam.
3. Se till att man kan lita på dig
Att ta på sig offerkoftan kommer inte att ge dig en gratisbiljett ut ur fängelset. Klienter och kunder är aldrig imponerade av ursäkter som att skylla på leverantören som aldrig kan komma med varorna i tid. Att vara sen signalerar på en brist i engagemang, vilken perfekt ursäkt som helst spelar ingen roll. Det är ändå känslan som levereras. Att vara oförberedd förmedlar att du inte bryr dig om din klient, trots all den möda du la ner för att visa motsatsen dagen innan. Vinnare kommer i tid, redo att prestera och är bara intresserade av ansträngningar som banar en väg för åstadkommande.
4. Var både en görare och en marknadsförare
Framgångsrika entreprenörer är både drivna och brinnande arrangörer. Det betyder att de inte bara fokuserar på deras produkt, tjänst eller lösning – utan marknadsför även sin arbetsplats. Ralph Waldo Emerson skrev en gång: > Om en man har bra majs eller skog, bräde, gris, eller kan tillverka bättre stolar och knivar, degel eller kyrkorglar än någon annan, så kommer du att finna en bred, hårt trampad väg till hans hus, trots att det finns i skogen.
Ett gott arbete förtjänar ljus på sig. Framgångsrika entreprenörer skaffar det fokus som gör det möjligt att på riktigt påverka marknaden.
Att vara en entreprenör kan kräva svett och tårar. Det kan innebära att du behöver möta dina rädslor och många sömnlösa nätter. Men följer du dessa fyra mantran så kan de hjälpa dig att vända en utmaning till ett äventyr. Belöningen sträcker sig långt förbi ett välfyllt bankkonto eller egenkapital. Du kan skaffa dig en oändlig källa av stolthet över att du gjort en skillnad och ren glädje över att ha skapat ett mästerverk. Det är alltid värt att kämpa hårt för någonting du verkligen vill. Till slut springer du över din mentala mållinje och får den där segerkransen du visualiserat så länge.
Hur du uppträder som entreprenör och ledare!
Hur du som ledare beter sig och i vilken form du är i när du kommer till jobbet är extremt viktigt. Är du trött efter dålig sömn? Det vet inte folk. Har du en dålig hårdag? Arg på en kollega för ett samtal ni hade under gårdagen? Kom över det. Den attityd du har, de ord du väljer, hur du använder ditt kroppsspråk. Allt bidrar till vilket värde du sätter på ditt företag. De flesta av oss har erfarenhet av bra och dåliga ledare. Tänk på att klä dig bra. Tänk på att spela rollen som stark ledare de dagar du inte känner att du är en.
Var alltid ärlig och undvik luddigt kroppsspråk som kan tolkas på flera olika sätt. Svara på alla frågor du får av anställda eller kollegor. Hur svåra eller dumma de än är. Nonchalera ingenting och låt ingen fråga vara obesvarad. Var även en god lyssnare. Förstå vad de anställda vill och gör ditt bästa för att tillgodose behov. Det här är några av de bitar som utgör en god entreprenör och ledare. Se till att ha så många av de här bitarna som möjligt. Men kom ihåg att ingen är perfekt. Alla har sina skavanker och tillkortakommanden. Det viktiga är att göra sitt yttersta för att vara en bra ledare. Det kommer att märkas om du ger allt. Och det kommer att ge resultat även om du skulle misslyckas ibland.