Stort ansvar läggs på alla chefer som sätter ton i företag och grundar en kultur men självklart bidrar alla medarbetare inom företaget till en god kommunikation.
Här kommer 5 tips för bra kommunikation på jobbet som du kan dra nytta av och implementera på ditt företag för att skapa en kultur som främjar lojalitet, produktivitet och effektivitet.
1. Skapa ett naturligt forum
Om ni inte redan har det starta ett veckomöte oavsett storlek på arbetsgruppen som blir ett naturligt forum för att ta upp småsaker som annars enkelt kan bli liggande surdegar. Problem som tas upp snabbt löser man i regel snabbt, problem som får ligga och gro tar längre tid att få bukt med.
2. Prata i jag-form
Var noga med att prata ur jag-form när en situation uppstår och en diskussion hettar till. Uttryck dig utifrån dina känslor och dina behov. Känn på skillnaden på dessa två meningar:
- När du gör så där så känner jag mig inte respekterad.
Istället för: - Jag blir så fruktansvärt förbannad, du respekterar inte mig!
Uttrycker man sig enligt den senaste versionen så känner sig den andra personen garanterat attackerad och kommer att gå i försvar istället för att ni gemensamt kan komma till en lösning på situationen.
LÄS MER: Så blir du en bättre lyssnare - 5 vanliga misstag
3. Tillåt misstag
Har ni en tillåtande attityd mot misstag inom företagskulturen kommer dina medarbetare garanterat att prestera bättre, bli mer kreativa och våga säga vad de tycker. Detta är självklart en stor tillgång till företaget då utan feedback, positiv som negativ, kan vi inte växa varken som företag eller på individnivå.
4. Fokusera på det positiva
En uttjatad klyscha kan tyckas men klyschor är inte klyschor för ingenting, utan det finns en anledning till det. Genom att fokusera på det positiva växer det positiva. Sätt en tidsperiod där ni uppmärksammar sådant som är positivt och gynnar företaget och dess anställda. Diskutera sedan kring de punkter ni uppmärksammat och vad ni skulle kunna göra för att skapa mer av de framgångsfaktorerna.
5. Att bli sedd bidrar till god hälsa
Att bli sedd bidrar till god hälsa, relationer är ytterst viktiga i en organisation och kommunikationens syfte är att skapa, utveckla och bevara goda relationer. Har du en roll i chefsbefattning se till att alla dina medarbetare känner sig sedda och utgå ifrån deras specifika behov.
Vi är alla olika personlighetstyper och en typ av kommunikation och uppskattning som fungerar hos en medarbetare fungerar inte hos en annan. Utgå ifrån den andra personens behov och försäkra dig om att varje anställd känner sig sedd och garanterat kommer 90% av problemen på arbetsplatsen och gnället runt fikabordet att försvinna.
Viktigare hur budskapet framställs än vad som faktiskt sägs
Vikten av en god kommunikation går inte att bortse ifrån och det är viktigt att tänka på vikten av metakommunikation som handlar om att lyssna på hur budskap framställs snarare än vad som sägs.
Mycket av det vi kommunicerar gör vi inte genom ord utan kommer ifrån information i form av gester, tonfall, formuleringssätt och mimik som ger en innebörd åt det man säger som inte finns i de sagda orden.
Ta hjälp av olika kommunikationsmodeller
Giraffspråket är en kommunikationsmodell som egentligen heter Non Violent Communication som är ett sätt att uttrycka sig och relatera till andra med största möjliga respekt, empati och tolerans i den vardagliga kommunikationen för att undvika konflikter som de allra flesta gånger är missförstånd utifrån hur vi kommunicerar med varandra.
Det finns en mängd olika kommunikationsmodeller som man kan ta hjälp av för att få en bättre kommunikation på arbetsplatsen och en av dem är en DISC-analys som går ut på att man gör ett personlighetstest och får en av fyra färger (blå, gul, röd och grön) som representerar olika kommunikationstyper som vi människor har. Genom analysen får man insikt i hur man själv är som den färg man är och även hur man på ett framgångssätt vis skräddarsyr sin kommunikation till alla fyra olika färger.
Det finns företag som jobbar med företagsanpassade lösningar där en hel avdelning får gå igenom denna analys och där man efter att varje person fått mer insikt om sig själva fått ökad förståelse för sina medarbetare.
En annan effektiv modell är The Work som genom fyra enkla frågor bryter ner ens egna påståenden och ger en förståelse för omvärlden och ökar ens kommunikation.
Neuro-Lingvistisk Programmering (NLP)
Är du mer intresserad av kommunikation så är NLP (Neuro-Lingvistisk Programmering) något du kan förkovra sig i. NLP är en beteende-psykologisk modell som bygger på studier av professionella kommunikatörer och deras sätt att skapa förändring genom sin kommunikation och skapades och grundades på 1970-talet av Richard Bandler och John Grinder i USA. NLP är idag utspritt över hela världen och används av coacher, hypnotisörer, företagsledare, elitidrottsmän och säljare.