Karriär > startups och entreprenörer

Airinum renar din luft med stil och design!

Foto: Alexander Bello
Av: Tina Gardsten
Lästid: 5 minuter
4 Mar 2019

Luftföroreningar orsakar idag årliga sju miljoner dödsfall i förtid enligt Världshälsoorganisationen WHO. Bara att andas i städer som Delhi, Los Angeles och London har jämförts med att röka flera cigaretter varje dag. Opinionsledare som Bill Gates har dessutom uttryck tro för det växande problemet med luftburna virussjukdomar som sprids snabbt i stadsmiljöer.

Trots att forskning bevisat fördelarna med andningsskydd är idag få lösningar anpassade för vardagligt bruk. Det har Airinum ändrat på.

Idén bakom Airinum föddes när en av grundarna, Alexander flyttade från Sverige till Indien för att studera. Redan efter några veckor började han få problem med sin barndomsastma och kort därefter insåg han att det berodde på den förorenade luften. I jakten på olika sätt att skydda sig från den förorenade luften insåg han snabbt att utbudet var väldigt bristfälligt.

– Det var tydligt att utbudet av andningsmasker inte hade ett kundperspektiv. Jag kunde inte hitta en enda mask som jag ville använda. Maskerna var antingen gjorda för medicinskt eller industriellt bruk, eller så fanns det masker med mer civil design, men som funktionellt var helt värdelös, säger Alexander Hjertström, VD och grundare av Airinum.

Med denna nya insikt beslöt sig Alexander att, tillsammans med Fredrik Kempe, Johannes Herrmann och Mehdi Rejraji, utveckla den perfekta andningsmasken för vardagligt bruk. Efter noggranna tester och iterationer har teamet nu skapat en ny och moderniserad andningsmask, med tre tydliga fördelar:

1. Pålitligt skydd

Masken är utrustad med tre-lager filter teknologi som tar bort upp till 99 procent av luftpartiklar, som luftföroreningar, virus, bakterier och pollen. Tester som Airinum ha gjort i Sverige visar även att masken presterar upp till sex gånger bättre än liknande masker..

2. Bekvämlighet

Masken har två utandningsventiler och justerbara, elastiska ban för att ge masken en ökad andningsförmåga samt optimal passform. Dessutom är maskens filter utbytbara och maskens utsida enkel att tvätta. På så vis kan masken återanvändas och bibehålla en god hygien.

3. Skandinavisk design

Funktionalitet ska inte behöva kompromissa med design. Airinums masker är därför snyggt designade som vilket annat plagg som helst. Airinum är ett Stockholmsbaserat företag som utnyttjar svensk kunskap, design och innovation för att tackla problemet med luftföroreningar. Bolaget grundades 2015 och sitter idag med i en av Sveriges främsta inkubatorer STING (Stockholm Innovation & Growth).

Berätta om vad Airinum är och står för.

– Airinum startades efter att en av grundarna, Alexander Hjertström, studerade i Indien och fick hälsoproblem på grund av mycket luftföroreningar. Efter mer research insåg han att luftföroreningar är en av de största både miljö- och hälsoutmaningar vi står inför. Han bestämde sig då att tillsammans med barndomsvännen Fredrik Kempe starta Airinum.

airinum-products

Målet med bolaget vår tvådelat; 1) att ta fram produkter som kunde hjälpa människor att andas ren luft och må bättre samt 2) driva debatten om klimatförändringar och vikten av att ta hand om vår planet.

Företagets första produkt är en modern och avancerad andningsmask som skiljer sig mycket från det utbud som finns på marknaden idag. Airinums ’Urban Air Mask’ ger användare högt filter skydd mot föroreningar, bakterier och även pollen, den är bekväm & lätt att andas i samt har ett inslag av fashion/design.

alan-walker-airinum

Hur har det gått för er?

Sedan lansering i slutet av 2015 har bolaget och produkterna mottagits från kunder runt hela världen. Från deras första Kickstarterkampanj fick de in närmare 1500 kunder på dryga 3 veckor. Sedan dess har företaget lanserat webshoppar, öppnat retailbutiker, tagit sig in i travel retail samt är aktiva på de stora globala marknadsplatserna (Amazon, Tmall etc.)

Har mottagandet varit som förväntat?

– Mottagande har övervägande varit positivt. Många tycker produkten är spännande och förstår att den är viktigt då den faktiskt kan rädda liv. Dessutom får vi ofta responsen att vi tacklar ett viktigt område på ett modernt sätt. Vi har dessutom blivit upplysta i media; BBC, CNN, The Guardian, och även i fashion media som Vogue, GQ, Hypebeast och Highsnobiety.

Något land som varit speciellt positiva/negativa?

– Generellt har produkten i Asien och i USA mottagits positivt, mycket för att de redan finns förståelse och användning av liknande produkter. Vi har fått lite negativ feedback, speciellt från Europa, där vissa människor missar syftet med vår produkt att hjälpa människor och istället tolkar det som att vi försöker kapitalisera på ett miljöproblem. Detta är lätt att förstå och det är en hårfin linje. Vi gör mer fashionable och premium masker, så på ett sätt sticker det i ögonen på folk, medan andra förstår att detta bara är ett sätt att få fler människor att faktiskt skydda sig.

Var producerar ni och hur fungerar produktionen?

– Vi utvecklar produkterna i Sverige men producerar i Kina. Produktionen var en stor utmaning i början men vi har varit mycket på plats och lärt oss den hårda vägen. Nu börjar vi få bra koll på läget och har hunnit skaffa oss starka partnerskap.

Några nya produkter på gång?

– Vi har precis lanserat en helt ny mask, generation 2.0 av ’The Urban Air Mask’. Vi har frågat våra kunder och försökt förbättra så mycket som möjligt utifrån feedbacken. Dessutom släpper vi vårt första samarbete 3 december tillsammans med en stor musikproducent som heter Alan Walker från Norge, vilket känns väldigt spännande. Han har en stor skara anhängare vilket ger oss möjligheten att nå ut till mycket människor. Syftet med kampanjen är att lyfta frågan kring klimatutmaningar genom vår produkt och hans musik.

alan-walker

Ni har tagit in nya pengar i en finansieringsrunda nyligen. Vad händer nu?

– Vi har tagit in lite kapital för att öka tillväxten, i vårt fall kunna stärka vårt varumärke och växa teamet. Marknaden växer men konkurrensen blir också större, så vi måste vara på tårna och utnyttja vår position.

Visioner?

– Airinum vision är att inte finnas i framtiden. Men så länge det finns klimatutmaningar som luft, vatten och extremt väder så kommer vi utveckla produkter som kan förbättra människors hälsa och tillvaro.

- Artikeln publicerades ursprungligen i Studentmagasinet, läs fler artiklar online via e-magin -

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin

Du kanske även skulle gilla