Enligt Fred Wilson, grundare av Union Square Ventures och även investerare i bland annat Twitter, Tumblr och Foursquare, bör alla chefer utföra avskedsintervjuer. Han anser nämligen att man lär sig mer genom dessa intervjuer än genom andra ledarmetoder.
När människor slutar eller blivit avskedade bryr de sig inte på samma sätt om att hålla sina tankar och åsikter inombords. Genom dessa dolda tankar som finns utspridda på arbetsplatsen kan man lära sig mycket. Frågan som Wilson försökt förklara är vad det är man bör försöka få reda på genom dessa intervjuer. Han påpekar att man behöver leta efter mönster så att man kan öka sin förståelse om varför folk slutar på arbetsplatsen. Genom detta kan företaget skapa en strategi över hur man kan hålla sina medarbetare nöjda.
Det är också givande att hålla i en avskedsintervju för att visa för den anställde att du faktiskt bryr dig om att personen lämnar företaget vilket resulterar i att den anställde förhoppningsvis lämnar med goda minnen.
Wilsons tre tips på vad man ska söka efter i en avskedsintervju:
Hitta anledningen till att de lämnar företaget.
Sammanhanget är det viktigaste när man försöker ta reda på varför en person slutar. De kanske förklarar vad anledningen är men det är viktigt att få en helhetsbild. Prata med deras nära medarbetare som är mer uppdaterade om varför personen valt att sluta.
Konfrontera inte för mycket
En avskedsintervju bör inte tas personligt eller ont. Skapa istället en diskussion om de positiva samt negativa aspekterna inom företaget. Ju trevligare en avskedningsintervju är desto mer kan du lära dig berättar Wilson.
Försök att förstå bådas sidor.
Alla har sina egna anledningar, förutsättningar och perspektiv. Ta inte deras ord som något påhitt. Efter att du fått reda på kontexten så var noga med att förstå bådas sidor och ha en balanserad konversation.