Målet för feedback är givetvis att någonting ska hända. Att det ska föra den person som får feedbacken i en positiv riktning, att denne ska förstå nya saker och lära sig någonting nytt.
Konstruktiv kritik
Det finns de som pratar i termer av positiv kritik. Men lika många är kanske de som studsar på ordet kritik och tycker att det helt enkelt låter för negativt för att sitta ihop med positiv. Konstruktiv kritik används i stället på ett väldigt utbrett sätt. Det var inte alltför längesedan som vi lånade ordet feedback från engelskan som man i princip skulle kunna benämna som en reaktion av något slag på en handling eller dylikt.
Enligt Stefan Gunnarsson, som skrivit boken “Professionell feedback”, finns det två saker som man ska åstadkomma:
Bekräfta: stödja och uppmuntra den som någon gör bra.
Korrigera: genom att komma med konstruktiva förslag om någonting som någon kan göra bättre, på en högre nivå.
I Sverige har vi inte en miljö där det är naturligt att ohämmat ösa bekräftelse och goda ord över varandra. Kanske är, “vem fan är du”, en vanligare fras än, “du är ju fantastisk”. Det är på så sätt ett ganska kallt klimat vi möter på vissa arbetsplatser. Kanske är det vanligare att man får höra när man gör något fel, snarare än när man gör någonting rätt. Så borde det ju inte vara, men så är ofta fallet. Men om det här klimatet råder på din arbetsplats ska du inte bli allt för uppgiven. Det går att förändra. Så fort isen spricker och vinden vänder så kommer det att gå fort. Komplimanger och god ton sprider sig snabbare än du tror.
Visa på möjligheterna
Kärnan till att ge bra feedback ligger i vad man betonar när man ger den. Här handlar det om att peka på möjligheterna i stället för att anklaga människan för att ha gjort fel. Om du anklagar så kan det ge motsatt effekt och resultera i att den som får kritiken börjar leta fel hos dig istället, för att kunna ge igen. Att ge bra feedback handlar om att tänka igenom det man ska säga. Om du bjuder vänner på middag så ställer du ju inte bara fram någonting utan att ha tillrett det, likadant fungerar det med feedback. Det handlar om att ge någon annan näring.
Man kan sammanfatta bra feedback i en typ av mall med tre enkla steg.
- Beröm det som den andre gjorde bra.
- Beröm det som den andre gjorde bra, samt vad den hade kunnat göra bättre.
- Berätta vad det andre hade kunnat göra bättre.
Punkt ett är lättare att ta emot, och lämpar sig bättre om den som får kritiken inte är bekant med den som ger den. Känner man varandra, och är lite bekvämare med varandra kan nummer två lämpa sig. Har man jobbat en längre tid med varandra så fungerar det att köra på nummer tre direkt. Men varje situation är givetvis unik, och vissa människors personkemi tillåter nummer tre väldigt tidigt i kontaktutvecklingen.
Akta dig för att vara en besserwisser
Som jag nämnde i början så är det ingen som tycker om en människa som bara påpekar fel hos andra för att få känna sig duktig själv. Det är tröttsamt och resulterar inte i någonting bra. Släpp dig själv och fokusera på vad den andra personen behöver höra för att utvecklas. Var observant efter signaler på att personen på något sätt tar illa upp. För ibland är man mer framfusig och klumpig än vad man tror när man ska ge feedback.
Men hur bra du än blir på att ge feedback så är ansvaret aldrig ditt för hur personen du ger feedbacken utvecklas. Ibland kan man höra folk som klagar över att deras chef inte motiverar dem. Men faktum är att det inte i slutändan är din chefs uppgift att motivera dig. Motivation är någonting som är upp till var och en att arbeta med. Men den som ger bra och vässad feedback kan verkligen vara en stor hjälp på vägen. Se till att du blir en person som kan det där med att bemöta och ge konstruktiv kritik till kollegor.
Du kommer att bli en omtyckt och uppskattat medarbetare som de nya på jobbet inte kommer att vara rädda för att fråga dumma och behövliga frågor. De kommer att känna ett förtroende som kommer att få dig och dem att må bra.