Tor, berätta lite kort om dig själv!
Ja du, jag är född och uppvuxen i Umeå i en relativt stor familj, har bott på ganska många olika ställen i världen sedan dess, bland annat Sydney i Australien. Mina intressen omfattar kultur, nya upplevelser, människor, design och teknologi. Idag jobbar jag som Mission Scripter på speldesignavdelningen på Rockstar North i Edinburgh - Rockstar Games första och största studio.
Vad är ditt favoritspel genom alla tider?
Oj, svårt att bara nämna ett spel! Men om jag var tvungen att välja det spel som har betytt mest för mig så skulle det nog vara Grand Theft Auto: San Andreas med sin enorma frihet, spelglädje och kulturella betydelse.
Vad har du för bakgrund, hur kom du in på det här med spelutveckling och vilka utbildningar har du läst?
När jag var liten så skaffade en av mina äldre brorsor en Amiga, det var någon gång då som jag blev biten, och sedan dess har jag alltid spelat. På gymnasiet gick jag multimedia, därefter sökte jag in till en spelutbildning i Arvika som hette Game Maker, efter två år med inrikting 3D och animation så fick jag först praktik och sedan jobb hos DICE i Stockholm - Sveriges största spelutvecklare.
Ett och ett halvt år senare började jag studera speldesign på Futuregames Academy, som då låg på Berghs School of Communication. Innan studierna var slutförda flyttade jag till Sydney och började där jobba som animatör igen, denna gång för Team Bondi som jobbade på ett spel för Rockstar Games räkning. Efter nästan tre år och ett slutfört projekt senare flyttade jag tillbaka till Europa igen, till Edinburgh och Rockstar North, där jag har varit i två och ett halvt år än så länge.
Varför tycker du spelutveckling så kul? (för det får vi ju förmoda att du gör)
Det är kul att arbeta med så många talangfulla människor, några av de smartaste personer jag känner jobbar inom den här branschen. Man måste också använda mycket kreativt tänkande för att skapa spel och lösa de utmaningar som uppstår i producerandet av dem.
Vad är din högsta dröm? Kanske något speciellt du vill göra inom jobbet?
Högsta drömmen när jag var yngre kan ha varit att jobba där jag är nu, men man får väl nya drömmar när man uppfyller sin gamla? I så fall skulle det vara att göra något eget framgångsrikt projekt som känns betydande, relevant, genuint, som skapar eftertanke och kanske debatt.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig på Rockstar?
På morgonen är det vanligtvis en del mail att gå igenom eller svara på, det kan handla om saker relaterade till uppdragen som rör ens område, men också större projektförändringar. Under dagen får vi flytande direktiv från vår producent angående det vi jobbar med, det kan vara alltifrån nya spelmekaniska grejer till nya missions, eller ändringar i detsamma. Sen jobbar man mycket med andra avdelningar för att få tillgång till nya miljöer, föremål, karaktärer eller animationer som man behöver när man skapar uppdragen/spelet.
Vilka språk kodar ni i?
Som Mission Scripter jobbar vi i ett av företaget eget skapade scriptspråk, annars är det väl C/C++ som är vanligast bland programmerarna.
Har ni tid till några egna projekt?
Nej, på Rockstar finns det oftast inte mycket tid över till egna projekt.
Vad är ditt senaste stora projekt? Hur många var ni inblandade?
Mitt senaste projekt var Grand Theft Auto V, som också torde vara det största jag någonsin gjort. Vi var säkert runt 1000 personer som jobbade på det totalt, utspritt på åtta olika studios i Storbritannien och USA. Vår studio, Rockstar North, är huvudskaparen bakom projektet.
Hur kom du in på det projektet?
Det var det projekt som var aktuellt när jag började jobba på Rockstar North.
Vilka spel har du varit med och producerat?
På DICE jobbade jag på Mirror’s Edge, ett spel sett ur förstapersonsvy med parkourinfluenser, satt i en framtid där man levererar information via kurirer för att undvika den totalitära regimens långa arm. På Team Bondi gjorde vi L.A. Noire, en 40-tals film noir inspirerad historia där man följer en polis från aspirant till fullfjädrad detektiv, här hade vi också många av skådespelarna från Mad Men och andra film och tv-serier (Dexter, Heroes, Bones, Californication, The Shield, The Thin Red Line, Lord of the Rings, LA Confidential etc.) i produktionen. Och nu senast GTA V här på Rockstar.
Hur ser konkurrensen och framtiden ut i din bransch?
Spelbranschen växer medan andra marknader backar, den klarade sig till och med relativt bra under den pågående finanskrisen. Det öppnas nya studios hela tiden, och spelföretag letar ständigt efter kompetent personal, det är helt klart en framtidsbransch.
Berätta om nåt riktigt coolt du gjort/vart med om i din karriär!
“Det coolaste jag någonsin har gjort måste ha varit att vara med och släppa världens största underhållningsprodukt i och med releasen av GTA V, vi slog sju Guiness världsrekord och sålde för 1 miljard dollar på de tre första dagarna.”
Här är listan med GTA V:s 7 världsrekord
- Flest sålda exemplar på 24 timmar (inom genren actionäventyr)
- Flest sålda ex. på 24 timmar (alla spel)
- Snabbaste underhållningsprodukten att nå en miljard dollar i intäkter
- Snabbaste spelet att nå en miljard dollar
- Det spel som dragit in mest pengar på 24 timmar
- Den underhållningsprodukt som generat högst intäkter på 24 timmar
- Mest sedda trailern för ett actionäventyrsspel
PlayStation/Xbox/PC? Vilken spelar du helst på?
Jag är nog en Sony-kille, även fast alla format har sina olika fördelar, den första maskin jag någonsin köpte för mina egna pengar var en PlayStation, därefter lirade jag en hel del på PC. Nu spelar jag även lite på Mac, och på iPhone så klart.
Vad ser du mest fram emot under 2014?
Det är nog alla häftiga upplevelser som kommer komma till de nya formaten Xbox One och PlayStation 4.
Har nätverkande och kontakter hjälpt dig att nå dit du är idag?
Ja, att ha bra anknytning och kontakter i branschen är väldigt viktigt om man vill öka sina chanser att ta sig dit man vill. Det var bland annat så jag fick jobb på Rockstar - genom att ha arbetat nära med dem under min tid på Team Bondi.
Vad har ditt främsta framgångsrecept varit tror du?
Att jag har visat stor passion och arbetsvilja, jag är också väldigt social, lätt att ha att göra med, och redo att anta nya utmaningar. Dessa saker i kombination är nog mitt framgångsrecept.
Vilka andra yrkesroller finns på Rockstar Games?
På Rockstar kan man jobba med alla typer av programmering (AI, fysik, motor, verktyg, nätverk, grafik) till alltifrån speltestning, scripting, grafisk design, animation, 3D-modellering, karaktärsdesign, VFX, ljus- och ljudsättning.Här hittar du info om lediga jobb på Rockstar
Ok, slutligen, det finns många som vill jobba med det du gör, vad är ditt bästa tips för hur blir man spelutvecklare och får sitt drömjobb?
Mitt tips skulle vara att antingen lära sig själv hur man gör spel genom att modifiera (också kallat modda) existerande produkter eller att gå en utbildning så som PlaygroundSquad, Sveriges äldsta yrkesutbildning inom dataspelsutveckling. PlaygroundSquad är också den första utbildningen i världen som fått utvecklingsenheter för Playstation 4. Du kan läsa mer om PlaygroundSquad här.
Vill du också jobba inom spelutvecklarbranschen?
Här hittar du utbildningar inom dataspelsutveckling som kan ta dig till ditt drömjobb!