Det började som ett gymnasieprojekt, nu har Färsking lanserat sin första produkt som idag finns i 700 butiker runt om i landet. Bakom varumärket står 21-åringarna Amanda Larsson och Calle Rosenren som tagit upp kampen för att skapa bättre mat för unga.
Det var via en crowdfundingkampanj på plattformen Pepins som de lyckades samla in 2,1 Mkr på endast två dygn. Nu tar entreprenörerna upp kampen med livsmedelsjättarna. Varumärket Fäsking vill skapa ett helt sortiment av nya produkter, med övertygelsen om att dagens barn och unga förtjänar bättre mat. Kampen har inletts med en granola som utgör en kategori som Färsking anser saknas: flingor för barn och unga som är både goda och nyttiga.
Färsking startade som ett gymnasieprojekt, men har idag blivit en fullskalig satsning backade av en grupp investerare med kopplingar till bland andra Nick’s, Oatly, Unilever, Houdini, Polarbröd och Paradiset. Lanseringen i september skedde i över 400 butiker runt om i landet - och idag finns Färsking på över 550 flinghyllor. Ambitionen är att expandera snabbt och bygga ett starkt community runt varumärket, och att framöver vara mycket mer än en påse granola - Färsking ska vara en rörelse.
Hur har det gått för er sedan produkterna lanserades i dagligvaruhandelns hyllor och en ny finansieringsrunda?
– Vi har nått vårt mål om att finnas i 600 butiker innan årsskiftet, och hittills har vi slagit det med hundra butiker, vilket känns helt fantastiskt. Exakta försäljningsssiffror vet vi inte, men allt går enligt plan. De nya investeringarna innebär inte bara att vi får in mer kapital, vi får även chansen att ta del av delägarnas tankar om nya produkter och Färskings framtid. De fungerar som en kompass som guidar oss åt rätt håll.
Var finns ni idag?
– Idag finns vi på ICA, Willys och Hemköp, och totalt är det ca 700 butiker från Haparanda till Ystad.
Var producerar ni och hur fungerar produktionen?
– Granolan bakas i Danmark. Allt produceras och packas på samma ställe, varpå de sedan skickar färdiga lådor till vårt lager i Sverige.
Några nya produkter på gång?
– Ja, vi tittar på att utveckla granola-sortimentet men siktar också på att våga oss utanför flinghyllan. Vi vill expandera till andra kategorier där vi ser att vi kan göra skillnad för unga. Exakt vad nästa produkt blir eller vi lite hemligt i dagsläget, men håll ögonen öppna under 2019 efter nya smarrigheter.
Vad händer nu och framåt, visioner med varumärket?
– Fokus under 2019 är att etablera Färsking som ett starkt varumärke på den svenska marknaden. Färsking ska vara ett livsstilskoncept som jobbar för att ungdomar ska må bättre på alla sätt och vis. Alltifrån vad man äter till annat som påverkar fysisk och psykisk hälsa. De kommande åren kommer vara spännande och målet är att växa snabbt. Vi är otåliga, och ser fram emot att få se skillnaden vi tror att vi kan göra med vårt varumärke och våra produkter.
Fler artiklar om svenska startups går att läsa i senaste utgåvan av Studentmagasinet. Läs magasinet online!