Sponsrad

Framtidsspaning för hemsidor och digital marknadsföring

Nils Fridlund
Av: Nils Fridlund
Lästid: 4 minuter
12 Jun 2024

Funderar du på att starta företag under studietiden? Då behöver du etablera dig mer online med en hemsida och digital marknadsföring.

I detta inlägg delar vi en framtid för hemsidor och digital marknadsföring. Vi går igenom:

  • Hemsidans roll idag
  • Att fler plattformar än hemsidan blir viktig
  • Diversifiering för att minska risker
  • Att du behöver skapa en edge mot generisk AI
  • Att förändringen går snabbare
  • Att du kan behöva framtidssäkra din trafik

Målet är att ge dig idéer om hur du kan positionera dig bättre för framtiden, särskilt om du funderar på att starta företag under studietiden. Allt kommer inte hända och allt kommer inte påverka er.

Inlägget är från Nils Fridlund på Sunbird webbyrå som sitter i Malmö och gör Google optimerade hemsidor i WordPress.

Hemsidans roll idag och i framtiden

Hemsidan har länge varit det absoluta centrumet för nya kunder. Här landar potentiella kunder i regel efter att de sett eller läst något om er, vare sig det är via Google eller en direktlänk.

På hemsidan har man möjlighet att göra ett avtryck för att bygga varumärke och få in nya kunder.

Hemsidan kommer sannolikt fortsätta vara en av de viktigaste platserna för att bygga varumärke och skaffa leads.

Även om hemsidor idag har en central roll är det också viktigt att vara synlig på andra plattformar där dina användare befinner sig. YouTube, poddar och sociala plattformar som LinkedIn blir allt viktigare för att nå ut till din målgrupp.

Inom vissa nischer kommer hemsidan till och med bli sekundär.

Diversifiera er för att framtidssäkra

Världen förändras snabbt och i många fall i ett allt högre tempo, inte minst på grund av AI.

Kanaler har gått från att vara ensamt dominerande tills det dykt upp alternativ. Exempelvis var Facebook länge helt dominerande. Nu finns vissa målgrupper mer på andra kanaler såsom TikTok och Snapchat.

För er som vill framtidssäkra er kan exempelvis tänka på:

  • Att ha både organiska (såsom SEO) och betalda trafikkällor
  • Att ha följare både på er hemsida och på annan källa, exempelvis LinkedIn
  • Att få in trafik från både Google och sociala plattformar
  • Att använda både text och “Short Videos” (korta videor)

Ni kommer självklart ha någon kanal som är er viktigaste och ni kommer också sannolikt börja med en före de andra om ni är nystartade.

Men är ni tungt viktade mot en kanal kan framtida förändringar både bli till det bättre eller drastiskt påverka antalet nya kunder.

Ge besökare en anledning att besöka er

Plattformar kämpar för att behålla besökarna hos dem. De kommer inte försöka öka antalet klick till er hemsida.

Det blir därför viktigt att ge dina besökare en anledning att klicka sig vidare till din hemsida. Erbjud unikt och värdefullt innehåll som de inte kan få någon annanstans.

Detta kan vara djupgående artiklar, exklusiva insikter eller interaktiva verktyg som tillför verkligt värde.

Skapa innehåll som går djupare än det som Google Overview kan erbjuda (Googles AI som kommer ge svar). Till exempel, om du driver en matblogg, kan du inkludera detaljerade recept, steg-för-steg videor och personliga berättelser som ger en rikare upplevelse än en enkel sammanfattning. Använd lockande rubriker och meta-beskrivningar för att öka chanserna att besökare klickar sig vidare till din hemsida.

Framtidssäkra dina besökare

Eftersom att ingen kanal är för evigt kan det vara en god idé att samla hemsidans besökare på ytterligare en plattform.

Om ni för tungt är beroende av exempelvis innehållsmarknadsföring och Google börjar leverera AI-svar som gör vissa användare nöjda kan trafiken minska.

Ni kan bredda till ytterligare en källa genom ett nyhetsbrev eller på en social plattform.

Summering

Börja med den digitala kanal som fungerar bäst. Men när ni etablerat er börja med att diversifiera er. Möt era kunder där de finns och gör dem nöjda.

Håller er alerta på förändringar i branschen. De sker snabbare nu än någonsin.

I slutändan kan vi gå tillbaka till rötterna inom digital marknadsföring:

Nöjda kunder är alltid viktiga.

Vi gör affärer med människor vi gillar.

Gillade ni artikeln? Läs fler på Sunbirds blogg.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin