Amanda Borgfors Mészáros gick från examen från Modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola till jobb som ansvarig designer på modemärket ATP Atelier, på bara några månader.
Grattis till jobbet som ansvarig designer på ATP Atelier! Hur såg vägen dit ut? Och vad innebär jobbet rent konkret?
— Jag fick jobbet efter att jag hade gjort praktik på märket. Då hade jag redan varit i kontakt med dem i projektet Fashion Collaboration (en kurs som genomförs sista året på Modeprogrammet på Beckmans reds anm.).
Jag fick en väldigt bra inlärning under min praktik, då jag assisterade Elin Krönström som är deras designer och som nu har gått på föräldraledighet. Jag blev tillfrågad att stanna och ta över som ansvarig designer och tackade ja eftersom det är den perfekta erfarenheten såhär i början av min karriär. Att få ett så stort ansvar direkt efter examen kändes väldigt unikt och lärorikt.
Rent konkret innebär jobbet att Amanda ansvarar för att ta fram nya produkter som talar ATP Ateliers tydliga och unika språk och att ta varje produkt hela vägen från idé till färdigt resultat.
— Då jag är ansvarig för att designa hela sortimenten, både skor och väskor, jag lär mig otroligt mycket om strukturer och processer. Jag känner mig väldigt tacksam och ödmjuk inför att få detta ansvar så tidigt i min karriär.
Hur var det att samarbeta med ATP Atelier i kursen Fashion Collaboration förra året? Hur tänkte du kring din tolkning av varumärket då?
— Det var väldigt lärorikt och kul. Jag lärde mig mycket om varumärkesbyggande och kollektionsstrukturer som jag hade nytta av senare i examen. Men när jag först blev tilldelad ATP kände jag att det skulle bli svårt att utmana mig själv och min designprocess eftersom jag både låg nära dem i min personliga estetik och tycker att de gör väldigt bra produkter. Jag tänkte att det ultimata skulle vara att bli tilldelad ett märke som låg långt ifrån min egen estetik, så att jag skulle få ett helt nytt ramverk att jobba inom och utmana.
–Men det visade sig att ATP var perfekt för mig. Det finns en naturlig koppling till hållbarhet, hantverk, kvalitet och läder som jag känner otroligt mycket för, och valde att belysa det i min kollektion genom att hylla designprocessen som är så viktig för ett starkt och smart slutresultat.
Vad har du mer gjort sedan din examen i maj förra året?
— Fått väldigt bra erfarenheter i branschen och fortsatt att skapa kollektioner där jag testar mig fram sakta men säkert för att i framtiden, när alla pusselbitar är på plats, kunna lansera mitt eget varumärke. I januari deltog jag i Designers’ Nest på Copenhagen Fashion Week där jag träffade väldigt många talangfulla och inspirerande människor. Jag gick också till final i Show Up Fashion Award i Borås, och fick lära mig otroligt mycket om affärsmannaskap och varumärkesbyggande som verkligen har hjälpt mig att komma underfund med vad jag som kreatör kan bidra med.
— Just nu arbetar jag på en ny kollektion parallellt med min tjänst på ATP. Den släpps i vår och är en fortsättning på mitt examensarbete, vilket jag ser fram emot väldigt mycket att få presentera!
Har du några tips till de som drömmer om att bli modedesigners?
— Hitta en plats på marknaden som ännu inte finns, alternativt som är väldigt outforskad, och skapa produkter inom ett hållbart ramverk. Sjukt svårt, men tyvärr finns det för mycket kläder i vår värld, och modeindustrin är den andra mest nedsmutsande industrin i världen, efter oljan som ligger på första plats. Det säger en del om vilka utmaningar vi står inför, som bransch och som individer som vill bli modedesigners.
”…tyvärr finns det för mycket kläder i vår värld, och modeindustrin är den andra mest nedsmutsande industrin i världen”
— Så tänk att du ska bidra med mer än bara produkter till människor. Försök bidra med ett tankesätt, ett köpbeteende eller en produktion som gör att konsumenten väljer din produkt för att de vill vara del av något större och något som gör gott för vår bransch. Vi har ett väldigt stort ansvar som nya kreatörer och designers att sätta den standard vi vill att branschen ska ha nu och i framtiden.
— Ett annat tips är att inte vara rädd för att göra fel eller att “misslyckas”, innan och under studier, men även i arbetslivet. Det betyder bara att det kanske inte var meningen att det skulle gå bra den gången, och innebär inte att man inte kan försöka igen, det är ofta så man kommer fram till vad man verkligen vill i slutändan. Det kanske inte var meningen att man skulle lyckas, för det var bara livet som ville ta dig i en annan riktning. Då pratar jag exempelvis om att söka till designskolor, delta i tävlingar och att söka praktikplats/jobb.
— Personligen såg jag Beckmans och min tid som student som en tid att prova att söka så många tävlingar jag kunde för att träffa andra studenter från de bästa designskolorna, för att öva att prata för mig som kreatör och mitt skapande, och få presentera mitt arbete inför väldigt erfarna jurys med branschfolk som jag sedan kan ha nytta av i min framtida karriär. Det är viktigt att vara ödmjuk och öppen för att lära sig, både från andra som har liknande drömmar som en själv, men också att ta tillvara på de kontakter du får under din studietid med studenter och branschfolk som har mer erfarenhet än du själv.
Så våga fråga om råd och tips!
Se Amandas portfolio här och ta reda på mer om Beckmans program modedesign här.
Källa: Beckmans designhögskola