Ditt kroppsspråk kan säga mer än tusen ord under ett viktigt möte. Därför bör du öva på att bli tydlig, mer självsäker och förtroendeingivande både när du lyssnar och talar.
Bli medveten om ditt kroppsspråk
Vi skickar konstant ut en mängd signaler som vi är omedvetna om. Varje gång du har varit på ett möte och lämnar mötet med en känsla av obehag, olust eller gnagande tanke så beror det oftast på att de ord du har tagit emot inte överensstämmer med de signaler du har fått via kroppsspråket.
Vad du säger spelar alltså mindre roll om det inte hänger ihop med hur du säger det. Därför är det viktigt att vara medveten om kroppsspråkets stora inverkan på din kommunikation.
Slappna av
När vi känner oss osäkra och stressade har vi en förmåga att spänna oss. Något som vårt kroppsspråk definitivt avslöjar. Arbeta därför med att försöka ha ett lugnt och avslappnat kroppsspråk. Sitt eller stå stadigt, låt axlarna sjunka ned och ta några djupa andetag för att bli mer avslappnad i situationen.
Nicka med huvudet
Använd dig av knepet som USA:s president Barack Obama så ofta använder. Nicka med huvudet och bibehåll ögonkontakt med den du pratar med oavsett om du befinner sig dig i en avslappnad eller spänd situation på jobbet. Detta kommer minska spänningarna hos båda parter och underlätta kommunikation.
I speak two languages. English and Body. -Mae West
Var uppriktig
När är uppriktig behöver du inte fundera över ditt kroppsspråk - miner, gester och hållning kommer att förstärka det du säger. Försöker du däremot dölja vad du känner kommer ditt kroppsspråk att avslöja tveksamhet. Mena vad du säger, eftersom ditt kroppsspråk kommer avslöja vad du tänker.
Tänk på kroppshållningen
Ofta tolkar vi människors sinnesstämning utifrån deras kroppshållning. Hållningen kan vara inbjudande, avståndstagande eller ge intryck av tillbakadragenhet. Dessutom påverkar din kroppshållning inte enbart hur du uppfattas av andra, utan även hur du känner inför dig själv. Studier har visat att personer med en rak och säker kroppshållning är mer mottagliga för att tro på sig själva. Att sträcka på sig är alltså en god idé, vare sig du är på jobbet eller ej.
Håll ögonkontakt
Att hålla ögonkontakt med den man pratar med visar att man är positivt inställd. Undviker du ögonkontakt kan det lätt tolkas som att du är osäker, ointresserad eller inte talar sanning. Samtidigt finns det en gräns för hur länge man kan se varandra i ögonen utan att bli besvärad. Håll en avslappnad ögonkontakt där du ser personen du talar med mer i ögonen när den pratar och mindre när du själv talar.
Använd rätt gester
Att använda gester när du pratar är ett effektivt sätt att förstärka och förtydliga det du vill säga. Med gester kan du beskriva eller ge eftertryck åt det budskap du vill framföra. Tänk på att dina gester måste samspela med ditt ansiktsuttryck, annars är risken stor att du missuppfattas.