Felix Kjellberg, också känd som sitt internetalias “pewdiepie” har tagit Youtube med storm. Kjellberg som bara är 24 år började sin karriär när han studerade på Chalmers universitet i Göteborg. Där började han ladda upp egna klipp på Youtube. Dessa klipp har sen början bestått av Felix själv som kommenterar och spelar dataspel. Idag har Kjellbergs alter ego PewDiePie över 13 miljoner följare och hans videos har sätts över 2,5 miljarder gånger. Hans Youtube-kanal blev en av de snabbast växande kanalerna under 2010 och bara två år senare var han störst på Youtube. Idag växer denna Youtube jättes kanal med över 34 tusen nya följare om dagen.
Men hur gjorde han allt detta på endast 3 år? För det första har Kjellberg varit otroligt duktig på att följa de trender som gått runt på Youtube. I början av sin youtube-karriär var det otroligt populärt med skräck spel samt folks reaktioner när de spelade dessa spel. Kjellberg hoppade rakt in i denna genre med huvudet först och blev snart den mest kända Youtubekanalen som publicerade denna slags videos. Sedan dess har han följt strömmen och spelat mycket indi spel, action och mer skräck. Trots detta så faller många av hans följare Kjellbergs komik och charmiga personlighet.
Kjellberg har även vunnit många hjärtan genom att ge sin publik en identitet. Han kallar sina fans för “Bros” alternativt “bro army” som helhet. Han har byggt upp sina följare och tittarna själva engagerar sig i sin roll. På detta sätt har han lyckats hålla kvar många av sina följare på Youtube.
En del av sin popularitet är antalet videos han publicerar. De Youtube-kanaler som tidigare regerat på sajten har publicerat upp till tre videos i veckan. Dessa kanaler skapar en efterfrågan på klipp vilket i många fall gör att en stor del av alla följare tittar på dem. Kjellberg publicerar istället upp emot 2 klipp om dagen. Detta genererar inte någon efterfrågan och inte heller samma mängd visningar. Det skapar istället fler följare. Genom att publicera många klipp når han istället ut till fler och kanalen i sig får mer visningar genom mängden klipp.
Under sin karriär har Kjellberg skapat kontakter på Youtube. När Pewdiepies kanal gick förbi den tidigare ledande kanalen “smosh” så blev de inte konkurrerande. De började istället publicera videos tillsammans. Detta i sig gav båda kanalerna otroligt många visningar och nya följare. Sedan detta samarbete uppstod har Kjellberg samverkat i ett flertal kanaler.
Något unikt som Kjellberg skapat på Youtube är kontakten med sina följare. Han publicerar en gång i veckan “Friday with pewdiepie”, där han svara på frågor, berättar om sig själv, öppnar post från sina fans och antar utmaningar som fans skickat. Kjellberg brukar även prata med sina fans person till person genom internetsajten “chat roulette”. Sist men inte minst tar Kjellberg sig an att åka runt om i hela världen för att träffa sina fans. På vissa sammankomster har han möts av över 60 tusen fans.