Lönen
Lönen är ofta den vanligaste anledningen till att man väljer att söka efter ett annat jobb. Se till att ha löner som ligger där de ska i just er bransch och se till att det finns chans till en bra löneutveckling för dina anställda.
Arbetsuppgifter och arbetsbörda
Detta är alltid viktiga frågor för den anställde. Arbetsbördan ska inte vara mer än vad man klarar av, men inte heller för liten. Man vill ju så klart också ha en lön som passar bra gentemot arbetsbördan. Arbetsuppgifterna ska inbjuda till kreativitet och utveckling. Gå igenom med din personal om vad som är bra och vad som kan utvecklas.
Arbetsmiljö
Är arbetsmiljön inte tillfredställande kan det skada och leda till att den allmänna hälsan hos de anställda blir sämre. Se till så att det finns bra arbetsutrustning och att lokalerna håller en god standard som ger inspiration. Här gäller det att lyssna på vad personalen säger och tycker, det är ju trots allt deras arbetsplats där de spenderar 8 timmar om dagen. (Oftast mer tid än hemma!)
Sammanhållning
Stämningen i gruppen är otroligt viktigt för trivseln. Om de anställda inte tycker om eller inte kommer överens med varandra är det inte lika roligt att gå till jobbet och då gör man heller inte ett lika bra jobb. Anordna teambuilding och ha aktiviteter utanför arbetstid för att få en bättre laganda på arbetsplatsen. Det kan räcka med ett par after works några gånger för att bättra på stämningen på jobbet en aning.
Förmåner som ökar motivationen
Ja, så är det faktiskt. Det kan vara allt från gymkort, massage, biobiljetter eller vad det nu må vara som personalen mår bra och blir glada av. Det är viktigt att man ger belöningar för det jobb som görs. Man visar sina anställda sin uppskattning och värderar deras insats. Se till att berömma dina anställda när de gör något bra. Det behöver inte vara att man landat det största projektet någonsin utan det kan vara något mindre. Det är viktigt att också se det lilla!
Personal som påverkar
Försök att få en sådan öppen arbetsplats som möjligt där folk vågar be om hjälp och vara delaktiga. Erbjud vidareutbildning och lägg mer ansvar på dem som vill ha det. Det är viktigt att man visar förtroende för sina anställda. Det är inte världens undergång om det blir fel någon gång.
Strukturera upp informationsflödet
Strukturera alltid upp hur saker och ting ska skötas, det är viktigt att information kommer fram enligt bestämda regler så att det inte skapar för många onödiga frågetecken. Se till att hålla regelbundna vecko- eller månadsmöten man kan förmedla information och där personalen har en chans att göra sin röst hörd och ta upp frågor. Det är lättare att jobba på ett ställe där det finns en strukturerad ledning som vet vad som behöver göras än på ett ställe där ingen vet någonting.
Sätt deadlines och tydliga mål
“We’re all in this together” ringer i mina öron när jag tänker lagarbete. Det absolut viktigaste för att nå resultat är att varenda en av medarbetarna vet vad målet är och hur de individuellt - och tillsammans ska nå det. Inte bara gör det medarbetare mer självsäkra på deras arbetsuppgifter utan det blir även roligare när medarbetare sinsemellan kan peppa varandra till att göra ett bättre jobb. När ni nått målet - se till att fira!
Chefen axlar det yttersta ansvaret
Är du chef? Isåfall har du ett viktigt ansvar i hur dina anställda mår och presterar. Om du inte gör ditt jobb som ledare blir arbetsklimatet dåligt och folk söker sig bort. Visa att du finns där och försök att bygga en bra relation. Det kan räcka med att man går runt en sväng varje morgon och småpratar lite för att visa att man bryr sig. Lyssna på vad dem säger och visa intresse, bygg en relation till dem. Som anställd vill man ju ha förtroende för sin chef.