Den 20e november släppte Bianca Ingrosso, 23, tillammans med sitt team de första produkterna från det nylanserade sminkmärket Caia Cosmetics. klockan 10.00 på lanseringsdagen gick startskottet och intresset var rekordstort. Tusentals besökare stormade in på webbshopen samtidigt på jakt efter Caia-produkter. När första dagen summerades hade tusentals beställningar lagts och vissa artiklar helt sålt slut. Vanessa Lindbland, är Biancas manager men också delägare, grundare och styrelseordförande i varumärket Caia Cosmetics.
Här berättar Vanessa om sin roll som medgrundare, entreprenör och arbetet i influencer marketing-byrån Tourn Agency.
– Min del som medgrundare i Caia, har sin upprinnelse i att jag jobbat som Biancas manager sedan 2016 och våra karriärer har hela tiden gått parallellt med varandra. Sedan jag började arbeta med Bianca gick allt väldigt fort, vi körde på fullt till dess att jag gick på min mammaledighet 2017, därefter har jag bara jobbat med Bianca.
Sen kom behovet av att skapa något, en produkt och att valet föll på smink var ett ganska självklart val då det är Biancas stora intresse. Det gick också väl ihop med min bakgrund som tidigare konsult för varumärken som Chanel och L’Oréal Luxury, en bra kombo att utgå ifrån.
Vanessa berättar att allt har fått ta sin tid, utifrån en väldigt tidig tanke och vision började de så sakta att skapa varumärket Caia, som då inte hade något namn.
– Det var inte svårt att hitta samarbetspartner, vi fick erbjudande från all over men var tvungna att sålla i valet av partner. Vi hade inget intresset av rena affärsänglar utan ville ha ett team med kontakter och bred kunskap i branschen. Personer som skulle komplettera varandra med ett kontaktnät, och en kännedom om produktutveckling och patentera.
Under början av 2018, hörde Jesper Match och Mikael Snabb av sig, tidigare medgrundare i Svenska Krämfabriken som anses vara en av Europas modernaste produktionsanläggningar för kosmetik. De båda var intresserade av att starta något nytt. Efter en första telefonkontakt insåg både Vanessa och Bianca att detta var två med en oerhört bred erfarenhet och kompetens.
– Jag tog det första mötet, en lunch med Jesper Match och Mikael Snabb, och det kändes direkt att vi var något fruktbart på spåren. Därefter träffades vi alla fyra och hoppade rakt in på det kreativa och alla med samma vision, att bygga varumärket runt en enda kvinna- Bianca Ingrosso/Caia. Både Jesper och Mikael hade nya uppdra vid den här tidpunkten men släppte allt när vårt samarbete drog igång.
Namnet lekte vi med redan vid första mötet, det var ett av alla namn i högen av förslag, men stavades då Kaya som sedan visade sig vara upptaget. Ihop med byrån GLHF tog vi sedan fram själva identiteten.
Vem är Caia, vad ska hon stå för? Ner kokades trettio ord till endast två och vi fastnade för - “edgy och ödmjuk”. Vi har varit involverade i alltid i val av färger på flaskor och lock och jag vill påstå att det klart roligaste var att ta fram identiteten.
Vad är det som tar tid i att utveckla en sådan här produkt som Caia Cosmetics?
– Det tar minst ett år att göra en produkt som den ögonpalett vi nu lanserat med Caia. Men vi valde också att inte tumma what so ever på kvaliteten, därför fick vi starta om vid några tillfällen när vi inte var nöjda med resultatet.
Vi har producerat i Milano och London hos kosmetikbranschens absolut ledande tillverkare och fick ett extremt proffsigt bemötande under hela vägen.
Svåra moment?
– Ledtiderna, vi kan tyvärr inte kontrollera de yttre faktorerna. Och det är en rätt stor skillnad att jobba med London och Italien, ska man bara göra en liten ändring tar det tid i Italien.
Sedan är logistik och kommunikation en viktig del som lika mycket som tillverkningen måste vara stabil och trygg. Frågor som “kommer produkterna att hålla vid transporten?”. Både Micke och Jesper vet att det kan hända mycket längs vägen men vi försöker alla att tänka ett steg framåt - och lite kontroll freak måste man vara för att få det att fungera i alla led, men vi kan heller inte vara överallt.
Ni blev pålästa under vägens gång, t.ex. om produktkännedom?
– Vi lärde oss otroligt mycket från fabriken, om olika formula och ingredienser och vi satte ribban väldigt högt från början genom att alltid välja den bästa kvaliteten i allt från paletten, penslar, necessärer och tröjan som finns i limited edition.
Vad är din roll på Tourn Agency, som är en marknadsplats för influenser marketing?
– Vår arbetsplats är dagens gig-ekonomi, allt där det krävs helt nya samarbetsformer mellan olika partner, alltså där det krävs helt nya samarbetsformer mellan olika parter.
Tourn är ett annonseringsnätverk som kopplar samman reklamköparen med ledande influencers, så att företagen på ett enkelt och effektivt sätt kan marknadsföra sina produkter i sociala medier som Instagram, blogg, YouTube, Facebook m.fl. Tourn utvecklar också tekniska plattformar för att garantera reklamköparen transparens, analys och mätbara resultat för maximal träffsäkerhet till respektive målgrupp genom display och content marketing.
Jag sitter ju på tre stolar, det vill säga som säljare, manager och med egen podd tillsammans med Rebecca Stella.
“Rebecca Stella & Vanessa - Nu börjar livet”. Att jag skulle vara en profil var aldrig planerat, Rebecca bjöd in mig till ett av sina poddavsnitt, som fick otroligt bra feedback och sen kom frågan att podda ihop med henne och därefter rullade det på. Framåt kommer jag lägga fokus på Caia Cosmetics - jag älskar branding.
Visioner om framtiden?
– Mina planer är att fortsätta jobba med Bianca, vidareutveckla Caia och ta det internationellt.
Men jag har också påbörjat ett helt eget projekt, jag vill hjälpa andra och belysa ämnet psykisk ohälsa genom att föreläsa och finnas till. Min egen pappa tog livet av sig 2015, efter flera år av djup depression. Det är fler än 1500 personer som tar sitt liv varje år i Sverige. Det betyder fyra personer om dagen. Det är fyra personer för mycket. Min pappa kommer aldrig mer tillbaka till mig, men jag vill göra min röst hörd och visa att jag finns där och kämpar mot psykisk ohälsa.
Jag är ambassadör för Hjärnfonden och nyss, i början av december startade jag min egen insamling mot psykisk ohälsa och fickin 122 000 kronor på mindre än 24 timmar. I all business känner jag att det är viktigt att hitta en riktig och värdefull mening. Därför ska vi i Caia Cosmetics starta en stiftelse. Viktigt att inte bara pusha för konsumtion, man måste också hjälpa.