När Yaytrade, en global marknadsplats för köp, sälj, byten och uthyrning lanserades i november 2017 kraschade sajten efter endast 15 minuter live.
Medgrundare, ambassadörer och strategiska partners är influencerduon Janni Déler Olsson och Jon Delér Olsson och det var efter att Jon gick ut med nyheten på sin Youtube-kanal som servrarna inte höll till följd av det enorma intresset från Jons stora följarskara.
Över 150 000 unika personer besökte Yaytrade redan under de första timmarna och Jons annonser lockade 3000 budgivare och lika många nya följare på hans egen Yaytrade profil. Efter sju dagar hade över 10 000 nya medlemmar skaffat ett konto på Yaytrades community, som sedan dess bara fortsatt att växa.
Förenklar byteshandeln
Yaytrade är en ny typ av plattform och helt i linje med den framväxande cirkulära ekonomin. Sedan lanseringen har företaget haft hundratusentals besökare från över 160 olika länder och plattformen är den första i sitt slag att kombinera flera olika handelssätt för att erbjuda användarna en större frihet att själva bestämma hur de vill göra affär, vare sig det gäller en tjänst eller pryl.
På Yaytrade kan du handla med allt som har ett värde; som säljare kan du mottaga bud i form av pengar, byte av en produkt/tjänst eller i kombination av pengar och en produkt/tjänst. Allt för att tillfredsställa det framväxande behovet av återbruk och göra det enklare för personer att köpa av varandra.
Grundarna David Knape och Jon Berglund bär operativt ansvar som vd respektive marknadschef.
Idén till Yaytrade är sprungen ur tanken på outnyttjade resurser, både i form av människors dolda förmågor och sakerna de äger. Tanken är att låsa upp outnyttjad kapital och visa att det går att ha köpkraft även utan pengar i en framtid där både den cirkulära ekonomin och gig ekonomin växer sig större. Yaytrade handlar nämligen inte bara om köp, sälj, byten och uthyrning av prylar - utan också av människors tjänster.
Yaytrade är också anpassat för influencers (samt privatpersoner) och företag som vill skapa professionella nätbutiker för att sälja sina produkter, tjänster eller om bolag vill ha mer som en pop-up store för att sälja utgående sortiment. Vissa av Yaytrade’s företagskunder ser Yaytrade som ett komplement till sina befintliga nätbutiker där de får en ny internationell försäljningskanal genom Yaytrade, andra ser plattformen som en one-shoplösning. Influencers ser Yaytrade som en kanal att sälja alla de produkter de fått skickat till sig/äger eller vill testa starta en egen kollektion av något slag.
David Knape berättar historien om bakgrunden till Yaytrade.
– Allt startade 2015 och själva grundidén kom av att jag tyckte det fanns väldigt många appar och platser för olika handelssätt: köp/sälj, byt- och uthyrningstjänster. På Facebook var det användare som lade upp produkter de vill byta som sedan andra användare kommenterade i kommentarsfälten vad de ville byta med. Blocket fokuserar nationellt och på ett specifikt handelssätt, Tradera på budgivning och Airbnb på uthyrning.
Ingen plattform hade tagit helhetsgreppet och samlat alla handelssätt på samma plattform, ännu mindre med ett riktigt gränssnitt för byteshandel.
Jag insåg snabbt att jag behövde en partner och kontaktade Jon Berglund som idag är huvudansvarig för både produkt och marknad även om vi båda tillsammans utvecklar produkten. Då kom vår tanke - varför bara handla med pengar? Cirkulära ekonomin var och är på framfart och folk börjar mer och mer förstå syftet med att köpa och dela med varandra men plattformarna som finns uppfyller inte det behovet till 100 procent.
Så varför inte handla med allt som har ett värde oavsett om det är pengar, prylar eller tjänster - eller varför inte betala med en kombination av pengar och produkt?
Ska man köpa en bil har många en bil att ge i inbyte och betala mellanskillnaden kontant, logiken är samma här och vi låter våra användare bestämma hur de vill handla helt enkelt.
I november 2015 var Yaytrade med som utställande bolag i Webb Summit Dublin, Europas största och viktigaste marknadsplats för techföretag och techprodukter och med stora möjligheter för start-up’s att möta nätverk med investerare, entreprenörer, potentiella kunder, partners och press.
– Vi hade med oss en enkel MVP (minimum viable products), produkt och film som visade vad vi ville göra och vi mötte mycket bra respons från både besökare, investeringsänglar och välkända VC/PE-bolag, många såg det vi hade sett och vi bland annat fick höra;
”Shit det här är bra. Det kittlar definitivt och är ett annat innovativt sätt att handla på, men kom tillbaka när ni har 10 000 registrerade medlemmar”.
– Det såg vi som ett klart tecken för att gå vidare, och där drog vi igång skarpt.
Vi åkte hem för att leta och kontakta investerare, vi hade dock redan ett par etablerade kontakter med framförallt affärsänglar som redan innan mässan var intresserade av att tillföra pengar.
Efter detta utvecklade vi plattformen tillsammans med ett skarpt utvecklingsteam och grundtanken var redan då att lägga vikt på att bygga plattformen skalbar och cutting-edge i många avseenden. Vi var väl medvetna om att det är en oerhört tuff bransch och segment att gå in i, det skulle inte bara kräva en unik affärsidé är utan också att tekniken och stacken är topp likväl som teamet.
Vi snabbspolar lite; möten med Business Sweden resulterade i för Davids del en enkel biljett till Taipei. Man beslutade sig för att undersöka möjligheterna att etablera sig i Asien med en så kallad ”Business Opportunity Project” (BOP), som ett av de första stegen i att presentera Yaytrade på Asienmarknaden. Planerat var att stanna i Taiwan och Taipei i åtta veckor men efter tolv dagar fick David tipset att också besöka Hongkong som anses vara en stor finans- och techhub och framförallt för den asiatiska marknaden. Närheten till kapital finns där och att utgå därifrån eller Singapore var att rekommendera.
– Det rådet kom direkt till följd av en ren hisspitch, berättar David.
– Jag hade varit på möte med en coreutvecklingsgrupp i Taipei uppe i en skyline och efter mötets avslut tar jag hissen och delar den då med Peter Lee, en kille som visade sig ha ett supernätverk inom startup och techscenen i Taipei men även andra delar av Asien.
Peter Lee råder mig att åka till Hongkong där det finns mer av riskkapital, och lättare att skala upp en verksamhet och med mig fick jag en ovärderlig del av möten och kontakter som han hjälpte till med att boka upp både där och i Taipei.
Tolv dagar i Taipei följt av sju veckor i Hongkong, en pulserande stad med blandad västerländsk- och kinesisk affärskultur. En viktig del ligger i att lära känna dem du gör affärer med innan affärer görs eller ens diskuteras. Min första tid i Hongkong gick åt till att bilda nätverk, ett oantagligt antal luncher och middagar likväl som rena företagsmöten och föredrag. Stor vikt lades även i att skaffa kännedom om marknaden och invånarnas beteenden, vad funkar/vad funkar inte och varför är det så? Vad för typ av tjänster används och hur går trenderna inom vårt affärsområde? Vilka gap finns?
Tillbaka i Sverige igen fortsatte arbetet med att utveckla plattformen och titta på de marknader man ville gå in i, parallellt med att ta in mer pengar, bygga upp teamet och vidareutveckla produkten.
Både David Knape och Jon Berglund hade kvar sina ordinarie jobb vid sidan om ända fram till slutet av 2016 – då de tog steget och satsade fullt ut för att skapa det som är Yaytrade idag.
I den perioden kom de också via en bekant i kontakt med Jon och Janni Olsson Delér Ingen närmare presentation behövs, paret och influencerduon har miljontals besökare på sina kanaler och efter en del samtal satt samarbetet och Jon och Janni är idag Yaytrades huvudambassadörer och delägare.
Båda säger sig se Yaytrade som en mötesplats där följarna kan köpa både deras stilar och prylar.
– De båda är helt rätt, vi gillar dem mycket, de är oerhört drivna och kreativa, de lever en aktiv livsstil och är extremt ödmjuka trots det välkända liv de lever, förklarar David.
Tillsammans med Jon och Janni släpptes i november 2017 betaversionen av Yaytrade och det blev en raketsuccé de inte alls var beredda på.
– Vi drog igång klockan 16:20 den 9:e november och fick tusen registrerade medlemmar redan under den första kvarten, men sajten gick ner redan efter 15 minuter och låg sen nere en stund.
Det var i och för sig ett angenämt problem, men vi behövde byta server under natten för att kunna hantera de stora volymerna.
Jon och Janni säljer idag stora delar av sina kläder och produkter på deras egna Yaytrade butiker. Dessa fungerar som en light e-handelsbutik där användare på vissa produkter kan ge bud och på andra köpa direkt. Alla pengar som dras in har de valt att skänka till välgörenhet och i skrivande stund har de genererat över 350 000 SEK från köpare över hela världen.
Även ett stort antal andra influencers har valt att öppna upp Yaytrade butiker (även kallat Yaytrade Pro) och antalet konton växer internationellt varje dag. En av fördelarna med Yaytrade är att alla användare får inte bara en lokal exponering utan även internationell vilket snabbt driver på efterfrågan på de saker som publiceras.
I samband med lanseringen kom också frågan huruvida man skulle fortsätta ta sig in på den asiatiska marknaden, men ägarna valde att kapitalisera på paret Olsson/Delér och stärka marknaden i Europa och USA.
De gick därefter ut för att ta in mer pengar för att verkligen utveckla en stabil plattform samt utveckla design och features. Det ledde till att man under hösten gjort en stor design och UX/UI arbete med en av de mest inflytelserika varumärkesbyråerna i Sverige och New York.
Planen är en lansering i februari 2019 och blir därmed Yaytrades största release hittills.