Före 34:e året i rad har HUI Research (Handelns Utredningsinstitut) utsett årets julklapp, och det är något som vi verkligen har saknat under den pågående pandemin.
Årets julklapp 2021 är Evenemangsbiljetten
Eftersom vi inte kunnat gå på event under en så lång tid så är det nu något vi suktar och längtar efter. Detta märks tydligt då biljettåterförsäljaren Ticketmaster berättar att de har sett en ökning på över 100% av biljettköp till olika event.
Emma Hernell, VD på HUI berättar
- I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion.
Läs även: 5 presenter att ge till en pessimist
HCI är övertygade om att detta alltså kommer att resultera i en ökning i konsumtionen även på fler ställen i samband med att vi går på mer event. Vi vill se bra ut inför eventet och går då och köper nya kläder, eller besöker frisören - något vi inte behövt när vi varit instängda så länge under pandemin. Eller så besöker vi en restaurang innan eller efter eventet, osv.
Även om det forfarande pågår en pandemi så kan vi på ett försiktigt sätt återgå till det sociala och umgås med andra på event. Här är det viktigt att du kollar vilka försiktighetsåtgärder de har på just det eventet du ska på. Kanske behövs ett vaccineringsbevis?
Årets julklapp känns alltså väldigt passande, och har du ännu inte handlat klart julklappar till dina nära och kära så tipsar vi om dessa eventsidor:
Eller varför inte köpa en språkresa till någon du tycker om?