En ny studie från London School of Economics and Political Science bevisar att exponering av materialistisk media, t.ex. KUWTK, göra dig mindre benägen att känna empati för lägre lottade människor.
Studien gjordes på 487 britter i åldrarna 18-49. Personerna delades upp i två grupper där ena gruppen exponerades för lyxvaror och tidningsartiklar om kändisar. Den andra gruppen fick istället se mer neutrala bilder, t.ex. på naturen, annonser för Londons tunnelbanesystem och tidningsartiklar om Dinosaurier. Grupperna fick sedan svara på frågor om deras TV-vanor, specifikt om de brukade se på program som porträtterar glamorösa livsstilar.
Sämre empati
Resultatet visade klart och tydligt på hur personer som konsumerade media där en materialistisk livsstil uppmuntras var mer benägna att se ner på välfärd och ha en högre materialistisk attityd.
Ska du sluta titta på Kim, Khloe, Kourtney och Kompany?
Känner du att du påverkas av serier som handlar om lyxliv och överkonsumtion är ett tips att minska den formen av mediekonsumtion eller börja variera vad du läser, ser på och lyssnar på för podcasts till exempel. Iallafall tills du känner att du fått tillbaka en världsbild som stämmer överens med den verkliga bilden.
Inläggsinspiration: Huffingtonpost