Vi vill att alla ska kunna känna sig trygga på nätet – med kampanjen No Hate Speech Movement kan vi göra skillnad tillsammans.
Statens medieråds kampanj No Hate Speech Movement tar fram informationsmaterial och pedagogiska verktyg i syfte att höja kunskapen om rasism och liknande former av fientlighet på internet bland barn och unga.
Här finns exempelvis serieboken ”Ordet är fritt”, som skildrar näthat och sexism med hjälp av humor. Verket på 112 sidor ger plats åt serietecknare och författare som delar med sig av sina berättelser om näthat - och sina strategier att hantera hatet.
I sju fristående filmer med titeln ”Youtubers tipsar” ger Youtube-profilerna Felicia Bergström, Figgehn och Marcel Jehrlander sina bästa råd om nätet. Filmerna är uppbyggda kring olika teman och besvarar frågor som: Hur kan man bemöta näthat? Hur hanterar man reklam i sin egen Youtubekanal? Hur kan man göra nätet schysstare?
I broschyren ”Inte okej” finns information, stöd och råd till alla barn och unga som vill motverka näthat, utsätts för näthat eller ser någon annan utsättas. Här listas de vanligaste brotten som utgörs av näthat och ges exempel på vad som är olagligt i den digitala vardagen.
”Koll på nätet” är ett webbverktyg för barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som handlar om kommunikation på sociala medier, näthat, nätmobbning samt gromning. Materialet riktar sig till skolor och består av sex korta berättelser om den fiktiva karaktären Alex.
Hur talar man som vuxen om sociala medier med barn och unga?
”Sociala medier på föräldriska” är snabbguider för vuxna som vill lära sig mer om de ungas digitala vardag. Här beskrivs ett antal olika digitala medier och hur ungdomar använder de olika plattformarna för att kommunicera. Se vilka skyldigheter och rättigheter användarna har juridiskt, vilka personuppgifter som sparas och hur man gör om man vill lämna ett socialt nätverk.
”Könsnormer i bildspråket” är ett pedagogiskt material för högstadiet och gymnasiet som fokuserar på bilder och genus. Syftet med materialet är att ge grundläggande kunskaper om hur normer kring kön skapas i bild och att träna elever att kritiskt granska bildtraditioner.
Fakta No Hate Speech Movement
Statens medieråd driver kampanjen No Hate Speech Movement på uppdrag av regeringen. Kampanjen ska bland annat nå barn och unga med kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar. Genomförandet ska syfta till att stärka barns och ungas förmåga att använda sin yttrandefrihet och respektera mänskliga rättigheter och jämställdhet samt stimulera till kritiskt tänkande vid användning av medier. För att nå målgruppen barn och unga arbetar myndigheten främst via vidareförmedlare som nära-barn professionella och andra vuxna i barns och ungas närhet.
Här kan du läsa mer om No Hate Speech Movement:
Statens medieråd - No Hate Speech Movement
Här kan du läsa mer om Statens medieråd: