Vi har kikat på hur Internetstiftelsen kartlagt hur och var vi förflyttade oss, ökade eller minskade våra rörelsemönster i hela det digitala användandet under 2020.
Ett exempel är de olika sociala nätverk som i jämförelse vuxit mest bland internetanvändarna 16+ år och som under pandemin är Instagram, Linkedin och Tiktok, vilka alla tre vuxit med 5 procentenheter från årets första kvartal.
Efter dessa kommer Snapchat och Pinterest som båda har ökat med 4 procentenheter.
Twitter och Linkedin verkar båda ha fått en extra skjuts under pandemin. Twitter minskade mellan 2019 och det första kvartalet 2020, för att sedan ta fart igen till det tredje kvartalet 2020. Linkedin hade en blygsam ökning på bara 1 procentenhet mellan 2019 och 2020 Q1, men har alltså ökat med 5 procentenheter mellan Q1 och Q3 i år.
Studenter
Studerande är de som har högst närvaro på sju av de åtta olika sociala medier i jämförelsen. Undantaget är Facebook, där de arbetande i 2020 års första kvartal gick om de yngre vad gäller användning. I Q3 befinner sig de studerande allra mest på Instagram (88%), följt av Facebook (84%) och Snapchat (82%). Facebook har fått en skjuts i användning under pandemin hos de studerande, och gått upp med 4 procentenheter. Användningen av Instagram har dock bara ökat med 1 procentenhet under pandemin, och Snapchat har till och med minskat något från 84 procent i Q1.
De studerande har dock ökat sin närvaro på flera andra sociala medier under pandemin. Störst är ökningen på Twitter med 9 procentenheter. Cirka 4 av 10 studerande använder också Tiktok, vilket är en ökning med 4 procentenheter. En tredjedel är på Twitch i Q3, en ökning med 2 procentenheter under pandemin. Drygt 4 av 10 av de studerande befinner sig också på Pinterest respektive Reddit, där båda ökat i användning under pandemin men i synnerhet Reddit.
Snabbfakta
- Instagram växer mest hos pensionärer
- Fler kvinnor än män på Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest och Tiktok
- Fler män använder Linkedin, Twitter, Twitch och Reddit
- 9 av 10 som är mellan 16–25 år använder Instagram och Snapchat
- Tiktok och Twitch domineras av de som är 25 år eller yngre
- Twitter mest populärt bland 16–25 år
- Användandet av Linkedin har ökat under pandemin