Sponsrad

Ska du cykla i vinter? Här är 7 saker att tänka på i snön

.
Av: Vintercyklisten
Lästid: 3 minuter
21 Dec 2018

Ska du cykla i vinter? Det här bör du tänka på

Kanske beror det på elcyklarna, de milda vintrarna eller att vi blir mer och mer miljömedvetna, men vintercyklingen har ökat explosionsartat de senaste åren. I det stora hela är det ingen större skillnad mot att cykla på sommaren, men några extra saker bör man tänka på.

Uppsala har länge varit en cykelstad, och i vinter gör Uppsala kommun en särskild satsning på stadens studenter i det årliga projektet “Vintercyklisten”. Kraven för att kunna delta är att man har fyllt 18 samt bor och studerar i Uppsala - men viktigast av allt: man ska vilja cykla på vintern. Tre gånger i veckan ska deltagarna cykla minst tre kilometer under perioden 1 december till 31 mars. Resorna registreras i en app och deltagarna ska även svara på två enkäter.

En undersökning av Sifo visar att 18 procent av Sveriges befolkning cyklar någon gång varje vecka under hela vintern, vilket är en ökning två procent jämfört med förra året.
Det finns dock ett par nackdelar med att vintercykla: Mörkret, kylan och halkan.

Här kommer några tips på hur du cyklar säkert i vinter.

1. Däcken

Det finns både vinterdäck och dubbdäck för cyklar, och de är av lite mjukare gummi än sommardäcken för att ge bättre grepp. Ett tips är att släppa ut lite luft ur däcken så att lufttrycket minskar och däcken lättare ”suger fast” mot underlaget. Är det bara snö funkar det med sommardäck, men just vid halka är det viktigt med dubbdäck, så för att vara på den säkra sidan bör du sätta på dubbdäck så fort temperaturen börjar falla.

Har du bara råd med ett dubbdäck? Sätt det på framhjulet.

2. Bromsarna

Kolla dina bromsar ofta under vinterhalvåret. Byt bromsklossar vid behov, och var säker på att både hand- och fotbroms fungerar som de ska. HelloRider tipsar också om att ta det försiktigare med bromsandet när du cyklar:

”Om du kör på halt väglag är du viktigt att du bromsar så lite som möjligt. Självklart kan du inte undgå att bromsa helt men försök då att bromsa gradvis istället för hårt och abrupt”.

3. Lampor

Många har en generator i navet som tänder lampan automatiskt när det mörknar, men har du en lös lampa med batterier - se alltid till att de alltid är välladdade. Batterier håller längre i värme, så ta gärna med din cykellampa inomhus.

Lagen säger att din cykel ska ha en lykta framåt i vitt eller gult ljus, och baklyktan ska lysa tydligt rött som syns på ett avstånd av 300 meter.

4. Växlar

Kylan kan göra så att växlarna fryser fast, och om cykeln står utomhus är risken för isbildning större. För att undvika problemet kan du låta cykeln stå inne, eller montera en smörjport på vajerhöljet där du kan spruta in olja som smörjer vajern och minskar risken för frysning.

5. Reflexer

Reflexvästar i all ära, men forskningar har visat att den inte visar bilister tillräckligt tydligt åt vilket håll du är på väg. Bättre alltså att sätta reflexer på kroppsdelar som rör sig, som vid hand- och fotleder.

6. Kedjan

Se till att kedjan är ren och välsmord, för på vintern kan extra mycket smuts skvätta upp.

7. Hålla värmen

Och synas! Det här är det viktigaste för vintercyklisten. Självklart är hjälmen på, under den en tunn men varm mössa och färgglada kläder på kroppen som gör att du syns bättre. Rejäla skor på fötterna och varma handskar på händerna.

Cykla lugnt!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla