Den där känslan när ett grupparbete lider mot sitt slut, du vet att du bara ska genomlida 15-20 minuters pinsam presentation framför resten av klassen och sen för allt framtid slippa dina gruppmedlemmar. Och för att tala om betyget - det har du redan sagt ett långsamt farväl till.
1. Lägg korten på bordet
Vilket betyg siktar du på? För du kan inte räkna med att du och dina gruppmedlemmar ligger på samma ambitionsnivå. Och om ni alla siktar på högsta betyg kan det till och med slå över och handla om rivalitet och ett “jag vet bäst och därför ska vi göra på mitt sätt”.
2. Planera
Planerar ni när ni ska ses i gruppen långt innan finns det inga ursäkter för individuella gruppmedlemmar att “glömma bort” eller ha “råkat dubbelboka” eller från ingenstans “blivit sjuk”.
3. Slackers straffas
Det är inte okej att inte lyfta ett finger i ett grupparbete. Du har all rätt att säga till gruppmedlemmar om du tycker att personer inte drar sitt strå till stacken, likväl om det är du som blir tillsagd.
4. Gruppens bästa
Lägg undan egot för en stund. Även fast du tycker att din idé är den bästa betyder det inte att den är för gruppens bästa. Din idé kanske är för ambitiös och svår för resten av gruppmedlemmarna att greppa och utveckla.
5. Teknikens under
Se till att samla alla dokument, material och källor på en och samma plattform. Här hittar du flera “måsten” för studenter som presentationsverktyget Canvas och det självklara Google Docs. På så vis blir det lättare att kontrollera varandras arbeten, kommentera och ge input.
Läs mer: 9 appar studenter måste Ha
6. Respekt och ärlighet
Konstruktiv kritik. I en heterogen grupp delar ni med er av kunskaper, kreativitet och just de två kategorierna krockar ofta. Att vara ärlig men respektfull är nyckeln till färre intriger och dålig stämning. Råkar det bli dålig stämning - var “the bigger man” och säg hallå, det kommer inte bli bättre av att vi surar, vi kör sista racet och ser till att detta blir så bra som möjligt. Ingen gillar dålig stämning.
Varför grupparbeten?
I skolverkets styrdokument påstås det att du i sociala sammanhang lär dig allra bäst och även att heterogena grupper gynnas då de elever och studenter som kan mest på så vis lär ut till de som inte har kommit lika långt. De gruppmedlemmar som ligger före ska på så vis få i utbyte ännu mer lärdom när de måste förklara för andra medlemmar.