Att vara en bra lyssnare kan vara bra i många lägen i livet. Man måste kunna lyssna på jobbet, i skolan och privat. Men att vara en bra lyssnare är inte alltid så lätt och många är vi som skulle behöva riktlinjer för hur man blir en bra lyssnare. Vi har listat 5 fel man ofta gör i en konversation, vi kommer även med förslag vad man kan tänka på för att undvika att göra samma misstag igen.
Fel 1:
Du pratar för mycket. Det är lätt hänt att man pratar på om sina egna upplevelser, om sig själv och annat som man kommer att tänka på. Det finns en förklaring till varför vi gör detta. Våra hjärnor har förmågan att ta in information snabbare än vad någon människa kan prata. Detta betyder att vi medan någon pratar hinner tänka en massa vilket leder till att vi fyller ut och lägger till för att stimulera hela hjärnan.
Lösning: Lyssna, om man verkligen engagerar sig i vad den andra säger, försöker hänga med i allt och komma på bra följdfrågor så stimulerar man hela hjärnan utan att ta över samtalet och bli den som pratar istället för att lyssna.
Fel 2: Allt handlar om dig
De flesta tycker om att prata om sig själv eller om egen upplevda händelser. Ofta om någon berättar något så kommer man på något liknande som har hänt en själv och så berättar man om det. Om den som berättar något pratar om ett problem som den upplever eller liknande så kanske denne inte är så intresserad av att höra om dina historier och ditt liv. Den är nog mer intresserad av sympati, medhåll och stöd. Allt handlar inte om dig även om man skulle vilja.
Lösning: Lägg dig själv åt sidan för en stund. Fokusera på den du pratar med och att hitta lösningen på dennes problem. Dra inte in ditt liv och din situation i det hela om det inte är nödvändigt.
Fel 3: Berättar samma sak flera gånger.
Det är inte så lätt alla gånger att hålla rätt på vem man har sagt vad till. Detta resulterar i att samma människa kan få höra samma sak flera gånger. Tänk även på att det är lätt hänt att man berättar en historia som alla andra har hört (inte från dig), ett exempel är om man berättar historier för sina kollegor som handlar om sin specifika yrkeskategori, oddsen är att de redan har hört historien.
Lösning: Försök hålla koll på vem du sagt vad till och låt de du berättar något för få möjlighet att avbryta dig om de redan hört berättelsen. “Avbryt mig om du redan har hört den här..” eller “Om jag redan har berättat det här för dig, får du säga till…” är meningar man kan inleda med för att ge sina lyssnare en chans att flika in (utan att känna sig ohyffsade) om de har hört berättelsen.
Fel 4: Fokuserar på detaljer.
När man berättar något kan man ibland fastna vid och fundera på detaljer så som datum, tidpunkt, personer, etc. Som lyssnare är detta oftast ointressant och den enda som bryr sig är den som berättar. För den som lyssnar skapar denna detaljfokus mest oflyt i historien och detaljerna adderar inte tillräckligt till historien för att vara värt det flyt man går miste om.
Lösning: Skit i småsaker. Tänk på att den enda som bryr sig är du. Om du verkar säker på din sak så kommer de som lyssnar att tro på dig och för dem spelar det ingen roll om någon eller några detaljer inte helt stämde med verkligheten.
Fel 5: Försöker verka smartare än du är.
Om den du pratar med pratar om något du inte förstår, så är det lätt hänt att man bara nickar och låtsas som om man förstår. Detta för att man inte vill verka dum eller erkänna att den man pratar med är smartare än en själv.
Lösning: Erkänn din okunskap. Att du inte kan en sak betyder inte att den ena eller den andra är smartare. Du kan med gott samvete erkänna att just det denne pratar om kan du ingenting om, så en förklaring vore tacksam. Genom att göra detta låter du personen som får berätta en gång till och lite tydligare få glänsa. På samma gång får du lära dig något nytt. Win/win.