Sponsrad

Konstskola med lång erfarenhet av distansutbildning

Verk: Maria Musakka
Av: Falkenbergs konstskola
Lästid: 4 minuter
1 Apr 2021

Falkenbergs konstskolas distansutbildning startade som ett experiment och 20 år senare består kärnan fortfarande av att handleda var och ens arbetsprocess och att lära av varandra, oavsett om den som studerar befinner sig i New York eller byn Önskan i Ångermanland.

Verk: Maria Musakka

Verk: Maria Musakka

Vår övertygelse är att en mångfald av röster behövs för att framtidens konst och design ska fortsätta vara relevant. Tillgängligheten på en distansutbildning är unik, bostadsorten är inte avgörande för om du kan delta. Det viktiga är att du har en stark drivkraft att arbeta konstnärligt. Innan vi startade distansutbildningarna såg vi att det blev ett stort hinder för många att flytta till skolan. Nu finns ingen geografisk begränsning och det innebär att vi kan samla studerande från många olika platser med många olika erfarenheter vilket bidrar till en lärorik och utvecklande situation.

Hur fungerar distansutbildning på konstskola?

Upplägget via distans påminner om den yrkesverksamma konstnärens praktik vilken ofta har sin utgångspunkt i ateljéarbete på egen hand. Vi kombinerar detta med en tät dialog om var och ens arbete. Skolan erbjuder inte havsutsikt eller storstadspuls, vad våra studerande hämtar kraft och inspiration från är individuellt och varierande. Med distansstudier så behöver vi inte tränga ihop oss i samma utrymme. Det vi delar är istället arbetsprocessen och samtalet om den, och det är viktigare.

Vad tycker de studerande?

Cipriano Calonico

Cipriano Calonico från Malmö:
Jag hade aldrig studerat på distansutbildning förut, min entusiasm var stor men samtidigt visste jag inte riktigt hur det skulle fungera. Det visade sig att det verkligen fungerade utmärkt för mig. Kurserna är mycket välstrukturerade och man märker tydligt att skolan har en stor och god erfarenhet av distansutbildning på konstskola. En av de viktigaste punkterna för mig var att arbeta med och lära känna många olika lärare. Alla lärarna är verksamma konstnärer i olika åldrar och olika discipliner och de har ett jättestort engagemang för studenterna. Möjligheten att vara i kontakt med de olika perspektiven som de olika lärarna erbjuder var för mig av stor betydelse för att utveckla min konstnärliga vision.

Å ena sidan erbjuder skolan möjligheten att fördjupa sig i det man redan gör men uppmuntrar också oss att experimentera och prova nya discipliner. Detta var av stor betydelse för mig och hjälpte till att bredda hur jag arbetar och tänker på konst.

Malin Montelius

Malin Montelius från Linköping:
Att studera distansutbildning på konstskola kändes först lite främmande men efter snart två år har jag insett att det fungerar helt perfekt för mig. Jag kan gå in i på djupet när jag inte har distraktioner omkring mig och jag tycker om att vara i den arbetsbubblan. Jag kan välja själv när jag vill få hjälp och feedback i skolans plattform och det vill man ju med all stöttning och motivation man får där, inte bara från lärare utan även klasskamraterna.

Vi är alla i klassen olika i våra uttryck och det har lärt mig hur mycket det finns att lära, jag är inte färdig förrän jag själv vill vara färdig med min konst. Med utbildningen har jag insett att jag vill fortsätta länge än. Den lusten att skapa konst är något jag inte hade kunnat få på egen hand. Balansen mellan konsthistoria, konstteori, få följa klasskamraternas individuella resor och växa på de sätten jag själv vill har varit ovärderligt för mig.

Linda Dahl från Helsingborg:
Vägledningen som jag fått i min konstnärliga process har varit viktig och även det inspirerande sammanhanget tillsammans med andra studerande. Alla processer ser olika ut och kan leda till alla möjliga upptäckter. En oväntad vändpunkt för mig var när jag insåg att jag ville arbeta skulpturalt. Denna upptäckt öppnade upp för något otroligt viktigt i mitt konstnärskap som jag inte visste fanns. Det går inte att beskriva med ord hur betydelsefull en sådan vändpunkt är. – Under mitt första år så provade jag mig fram och efterhand hittade jag till vad som är just min konstnärliga kärna. Nu har jag nyligen lämnat in ansökningar till flera konsthögskolor, något jag inte var redo för eller vågade tro på för två år sedan.

Falkenbergs konstskola grundades 1984 och är sedan 2004 helt på distans. De högskoleförberedande utbildningarna är på heltid och är studiemedelsberättigande. Sista dag att ansöka är 3 maj. www.falkenbergskonstskola.se

Instagram: @falkenbergskonstskola

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin

Du kanske även skulle gilla