För den som gillar att spela kan spelutvecklare vara ett riktigt drömyrke som även har mycket goda framtidsutsikter. Spelbranschen växer stadigt och är alltid på jakt efter kompetent och engagerad arbetskraft. Arbetet går ut på att förvandla idéer till verklighet. Yrket är uppdelat på de tre avdelningarna för design, grafik och programmering. Arbetet med de tre delarna av spelutvecklingen kan skilja sig åt ganska mycket. Att designa spelet passar den som vill arbeta kreativt medan programmering är bra för den som gärna arbetar mer strukturerat. Lönen inom spelutveckling ligger ofta en bit över genomsnittet och möjligheterna att få jobb som nyutbildad är goda.
Olika branscher
När du väl är färdigutbildad finns det flera olika branscher att vända sig till. Det finns dels den gamla hederliga tv-spelsbranschen som många drömmer om. Här i Sverige har vi flera stora studios, till exempel Dice som ligger bakom storsäljaren Battlefield. Sen finns det mobilspelsbranschen som har växt något enormt under det senaste decenniet. Här i Sverige ligger vi också i framkant inom den genren med succéer som Candy Crush Saga från svenskgrundade King. En annan stor bransch som ständigt är på jakt efter medarbetare är casinobranschen. Casino online har blivit väldigt populärt sen vi började använda internet. Att arbeta för stora casinobolag kan betyda att till exempel ha hand om att utveckla olika typer av digitala slot maskiner. Slots är en de mest populära casinospelen och de har ofta avancerad grafik och specialkomponerad musik. Det ger utvecklarna många möjligheter att välja inriktning.
Skapa levande karaktärer
Innan du väljer att söka en utbildning inom spelutveckling måste du bestämma dig för vilken del av utvecklingen du vill arbeta med. Att vara designer innebär att du jobbar kreativt med att ta fram själva idéen gällande spelets utformning. Vad ska hända, vilka karaktärer finns, vilken typ av spel är det. Här kan det skilja sig åt väldigt mycket utifrån vilken typ av spel du tar fram. Ett mobilspel har kanske en story som ska berättas på några få minuter medan långsiktiga strategispel kan pågå under flera år. I spel som World of Warcraft och liknande tar kanske storyn aldrig egentligen slut utan designern har rollen av att vara en ständig sagoberättare. Inom spelutveckling har designern ofta en projekterande roll och är den som har en övergripande bild av vad som ska ske. Efter att designern är färdig kommer grafikern in. Det är nu spelets karaktärer och miljöer ska bli levande. Genom noggrant arbete ska karaktärerna stämma överens med spelets ursprungliga idé och miljöerna ska spegla spelets handling och stämningar. Det är också viktigt att karaktärerna rör sig naturligt och miljöerna känns äkta. Till sist är det dags för programmeraren att komma in och göra grovjobbet med att skapa den kod som ska få allt att klaffa. Har ni tur har ni skapat en ny succé i klass med Minecraft eller Counter-Strike.
Hitta rätt utbildning
Eftersom Sverige är något av ett föregångsland inom spelutveckling finns här också ett stort antal utbildningar. Också här brukar inriktningen vara indelad i vilken gren av spelutveckling du är intresserad av. Det finns utbildningar inom olika nivåer, till exempel yrkesutbildning, folkhögskola och universitet. På högskolan i Skövde finna bland annat ett mastersprogram där du börjar med att lära dig mer allmänt om spelutveckling för att sen välja vilket specialområde du vill jobba inom. Det finns även ett utbud av privata utbildningar, många som lär ut en viss färdighet. På folkhögskolan i Hjo finns en utbildning med specialinriktning för den som vill jobba med att komponera spelmusik. Där får du utveckla dina färdigheter genom att studera hur du sätter musik till en bild och gestaltar stämningar med din musik. Det går också att välja till andra ämnen som matematik, svenska eller idrott. På Nackademin i södra Stockholm kan du läsa en tvåårig kvalificerad yrkesutbildning inom virtual reality. Just VR är någonting som en del spår ska komma stort i spel-branschen inom en snar framtid. Rykten gör gällande att det nästa år kommer att släppas ett spel baserat på James Camerons film Avatar II. Det är Stockholmskontoret för Ubisoft som har stått för utvecklingen i samarbete med Massive. Producent av spelet är Patrick Bach, som ligger bakom bland annat Battlefield. Så det är nog säkert att säga att Sverige kommer att fortsätta att ha utrymme för utbildade spelutvecklare i framtiden också.